lördag 12 maj 2012

Damm

Idag har jag dammat, dammsugit, torkat golv, rensat bort leksaker, fått in ren tvätt i garderoberna, tvättat hallmattorna. Men ändå en timme senare är det massa dammpartiklar överallt. Kanske får skylla mig själv som bor i en lite för liten bostadsrätt för sex personer och att jag har svarta möbler. Men jag gillar, har alltid gillat och kommer alltid att gilla svart. Så jag blev lite nyfiken på beteckningen damm och hittade många intressanta sidor med fakta och tips om både damm och mycket annat. 

Damm består av flera olika typer av partiklar och fibrer, både organiskt och oorganiskt. Det innebär matrester, pappersrester, textilrester, pollen, sot, hår- och hudrester, insektsrester, mikroorganismer, svamp, byggnadsmaterial mm.
Partiklarna är så små och svävar ofta en tid i luften innan de lägger sig på bl. a möbler och golv för att återigen virvlas upp vid rörelse eller vind.
För att undvika damm skall man regelbundet städa, vädra, byta sängkläder, dammsuga madrassen, våttorka golven, damma både lättåtkomliga och svåråtkomliga ytor och platser, undvika många prylar och textilier, förvara lösa prylar som t.ex. böcker i skåp osv.
Här är två av de sidor jag tyckte var bra, fakta och tips om allt möjligt intressant:  
http://www.mammavet.se  och  http://illvet.se/ 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar