onsdag 12 september 2012

Upptakt inför konfirmation

Informationsträff hos prällen, eller upptakt som det så fint heter på "kyrkiska". Kändes som det var en stor skillnad på min tid och nu. Min präst var en äldre dam vid namn Mildred. Konfirmationstiden minns jag som jätte tråkig och allvarlig. Lära sig och upp till bevis. Prästen och församlingspedagogen som Emilia skall ha verkade lättsamma och hur kul som helst. Dom berättade att syftet med konfirmationen är att ta reda på vad kristendomen är för nåt, att ifrågaställa det hela för att få svar. För att därefter kunna ta ställning till vad man själv tänker och tror på. Inga måsten här inte. Det blir mycket sång och lek och två helgläger, ett på hösten och ett på våren. Och slutligen konfirmation i maj. Jag hoppas detta blir en rolig och spännande upplevelse för Emilia och att hon minns denna tiden på ett bättre sätt än mig.
Nedan en bild på min konfirmation ifrån 1984 eller 1985. Hundra årsedan ju. En ledtråd: Djävligt ful frisyr... vad tänkte jag på egentligen...främre raden.














Vad roligt att du hittade hit till min blogg. Jag skulle bli jätte glad om du lämnade en kommentar, då vet jag att du varit här och jag kan kika in på din blogg om du har någon. Du får gärna klicka på Gilla på Facebook knappen och följa min blogg via Bloglovin.
Kramar från Moder Petra








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar